Nissens zwycięża w Le Mans

     Nissens odnosi kolejne sukcesy w sportach samochodowych. Jedna z najważniejszych imprez sportowych tego typu to owiany legendą, długodystansowy, 24 godzinny wyścig Le Mans.
Tegoroczna edycja należała do specjalnych, wyścig odbył się już po raz 75! W jubileusz sławnej imprezy wpisuje się również sukces Nissensa, duńskiego producenta chłodnic. Co prawda do tej pory poważny wkład w tym konkursie miał duński zawodnik Tom Kristensen, jako jego siedmiokrotny zwycięzca, jednak od jakiegoś czasu Dania może być dumna również z wykorzystywanych w nim chłodnic.

     Nissens we współpracy z brytyjskim koncernem NAR Group, dla którego wytwarza rdzenie chłodnic, produkuje kompletne rozwiązania chłodzenia wykorzystywane przez pojazdy zawodników.
12 spośród 55 zespołów startujących w tegorocznym Le Mans, wybrało właśnie chłodnice NISSENS. Były to m.in. zespoły ASTON MARTIN Racing, ROLLCENTRE, Spyker Squadron, AF Corse/Ferrari.

W dniach 16 i 17 czerwca to właśnie samochody Aston Martin DBR9 wywalczyły wspaniałe zwycięstwo w wyścigu, startując w klasie LMGT1 i zajmując kolejno pozycje:

Na czwartej pozycji w klasyfikacji LMP1 uplasował się z kolei team Rollcentre, którego auta również wyposażane były w układy Nissensa.

Znakomite osiągnięcia drużyn, które zdecydowały się na wybór właśnie tych chłodnic potwierdzają ponadprzeciętną skuteczność tych elementów układu chłodzenia. Zwiększona wydajność oraz odporność powodują, że nawet przy największych obciążeniach jednostek napędowych, szczególnie w końcowych etapach wyścigu, zachowują one doskonałe właściwości chłodzące. Potwierdzają to  także  doskonałe wyniki zespołów wybierających chłodnice Nissensa również w innych wyścigach, np. American NASCAR.
 
Nr. Zespół Samochód Klasa
18 ROLLCENTRE PESCAROLO LMP1
44 KRUSE MOTORING PESCAROLO LMP1
6 AMR LARBRE ASTON MARTIN GT 1
7 ASTON MARTIN RACING ASTON MARTIN GT 1
8 AMR LARBRE ASTON MARTIN GT 1
9 ASTON MARTIN RACING ASTON MARTIN GT 1
59 ASTON MARTIN RACING ASTON MARTIN GT 1
100 ASTON MARTIN RACING ASTON MARTIN GT 1
78 AF CORSE FERRARI GT2
83 GPC SPORT SRL FERRARI GT2
85 SPYKER SQUADRON SPYKER S8 GT2
86 SPYKER SQUADRON SPYKER S8 GT2

 
Sobotni poranek 16 czerwca 2007. Aston Martin DBR9 wyposażony w chłodnicę Nissensa jest właśnie przygotowywany do startu. W tle kłębią się tłumy gapiów, to publiczność wyścigu ogląda ostatnie szlify przed startem. 24 godziny później ten sam pojazd, Aston Martin z numerem 009 przekroczył linię mety jako zwycięzca w klasie GT1. Kolejne auto z tej samej stajni, za sterami którego siedział Danish Casper uplasował się na trzeciej pozycji.

 
Garaż teamu Rollcentre podczas ostatnich przygotowań bolidu Pescarolo do startu. Na zdjęciu mechanik wykonuje właśnie prace przy układzie chłodzenia, wyposażonym po obydwu stronach w chłodnice Nissensa. Mimo niezwykle zaciekłej konkurencji ze strony zaawansowanych technologicznie bolidów Audi i Peugeota, Pescarolo ukończył wyścig na wysokiej, trzeciej pozycji.
 
 
Bez zabudowy osłon i owiewek bolidy wyścigu Le Mans wyglądają jakby były wyłącznie potężnymi silnikami. Na zdjęciu widać jedną z dwóch chłodnic zamontowaną w pojeździe Kruse Motoring’s Pescarolo. Niestety pojazd nie ukończył wyścigu ze względu na problemy z jednostką napędową.
 

 Sukcesy Nissensa w sportach samochodowych

Na rynku samochodowych części zamiennych, duński koncern Nissens A/S znany jest przede wszystkim jako specjalista w dziedzinie samochodowych układów termicznych na rynek aftermarket. Jednak Nissens to nie tylko doskonałe chłodnice i ich wysoka jakość, stosowane w pojazdach codziennego użytku. Od pewnego czasu Nissens uczestniczy również w opracowaniach kompleksowych rozwiązań chłodzenia dla zwycięskich teamów, najważniejszych wyścigów na całym świecie.

Zazwyczaj bywa tak, że rozwój technologiczny oraz innowacje w produktach są właśnie wynikiem testów i prób, między innymi podczas wyścigów oraz ekstremalnych zastosowań. W przypadku Nissensa jest nieco inaczej. To specjalista rynku aftermarket dostarcza technologię, know-how oraz kompleksowe, najwyższej jakości rozwiąznia OEM dla pojazdów wyścigowowych.

Wszystko zaczęło się w roku 2003, kiedy to Nissens wraz z jedną z włoskich firm opracował system chłodnic O.E. dla pojazdu Lamborghini Gallardo. Warto dodać, że model ten stał się prawdziwym hitem rynkowym koncernu Lamborghini. Modele te wyposażane są w dwie aluminiowe chłodnice produkcji Nissensa. Ten krok stał się początkiem Nissensa w niszy rynkowej dla rozwiązań chłodzenia w samochodowych sportach ekstremalnych.

 
Aston Martin

W czerwcu 2005 roku, angielska filia Nissens nawiązała kontakt handlowy z brytyjską firmą NAR-Group. Koncern zainteresowany był rozwiązaniem kwestii chłodzenia, zestawem ultra wydajnych chłodnic o powiększonej pojemności, dla pojazdów Aston Martin. Pierwszy test wykonany został poprzez zastosowanie rdzenia chłodnicy Nissens, przeznaczonego dla ciężarówki Scania. Wypadł pomyślnie już za pierwszym razem. Od sierpnia tego samego roku, około 200 egzemplarzy Astona Martina, model Vanquish S, zostało wyposażonych w chłodnice produkcji Nissens/NAR-group. Aston Martin Vanquish posiada 12 cylindrowy silnik o pojemoności 5.9 litra i charakteryzuje się potężną mocą 460 koni mechanicznych.

 
Auto było testowane w Nürburgring. Testy wypadły na tyle pomyślnie, iż podjęto decyzję kolejnego testu w Dubaju, którego tory uważane są za najlepsze środowisko testowe dla pojazdów o największych prędkościach. Próba odbyła się przy temperaturze powietrze o wartości 42°C, wzięły w niej udział dwa auta Aston Martin Vanquish S, z których jeden wyposażono w chłodnicę Nissens/NAR-Group, drugi w chłodnicę innego dostawcy. Wyniki testów wykazały ponad 30% lepszą wydajność chłodnicy Nissens, co spowodowało, że konstruktorzy z Aston Martin zdecydowali się zastosować te właśnie produkty w autach sportowych. W ten sposób Aston Martin DBR9, biorący udział w amerykańskim wyścigu GP1, wyposażony został w bardzo wydajną chłodnicę Nissens.

Wkrótce później kolejne chłodnice Nissensa zostały użyte w autach ścigających się w American NASCAR Series oraz europejskim Le Mans, gdzie Aston Martin uplasował się na drugiej pozycji w swojej klasie. W amerykańskich wyścigach natomiast odnotował kilka pierwszych pozycji np. na Donnington Indianapolis, Daytona, Martinsville Speedway oraz w Petit Le Mans.

Jednym z najważniejszych powodów dla zwycięstw Astona Martina, w legendarnym wyścigu Le Mans, jest fakt, że auta wyposażane w chłodnice Nissensa, mogą używać przez cały czas wyścigu swoich maksymalnych prędkości. Inne grupy wyścigowe zmuszone są do jej redukcji, w obawie przez uszkodzeniem jednostki napędowej, szczególnie w 3-4 ostatnich godzinach pojedynku. Chłodnice produkcji Nissensa posiadają podwójnie zaginane żaluzje odprowadzające ciepło. Wpływa to na ich znaczną wydajność oraz trwałość, szczególnie kiedy narażane są na zewnętrze uszkodzenia resztkami opon czy kamieni, obecnych na torze.

Jeśli chodzi o amerykańskie wyścigi serii NASCAR, chłodnice Nissensa były jedynymi, które w pełni wykorzystano podczas wszystkich sześciu zwycięskich etapów. Po trzech wyścigach chłodnice zostały wyczyszczone i ponownie zamontowane na kolejne trzy etapy. Chłodnice pojazdów innych stajni musiały zostać całkowicie wymieniane pomiędzy wszystkimi następującymi wyścigami.

Sukcesy produktów Nissens/NAR-Group powodują, że spotykają się one z coraz szerszym zainteresowaniem ze strony innych stajni dla różnych wyścigów oraz producentów. W obecnej chwili używane są lub testowane w kilku modelach aut oraz wyścigach, z pośród których można wymienić: